וואטספ
Goldys גולדיס

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה

בלוג

אוכל יהודי

מעבר לאהבתי הגדולה למטבח שבאה לידי ביטוי כבר עשרות שנים במנות שאני מכין, המטבח של אמא שלי הוא עבורי הרבה יותר מנוסטלגיה. הטעם שאתם אוהבים מקורו באוכל של אמא שלי, שלמדה את סודות הבישול מאמא שלה, שלמדה את סודות הבישול מאמא שלה שלמדה מאמא שלה וכך הלאה.

האוכל שאמא שלי הכינה היא מה שרבים מאיתנו קוראים לו "אוכל יהודי". אבל כמי שנחשף ללא מעט טעמים נוספים, אני יודע שההגדרה של "אוכל יהודי" רחבה הרבה יותר מאשר האוכל האשכנזי המסורתי. אוכל יהודי היה גם בארצות ערב וגם במגרב, גם בפולין וגם בארץ ישראל.

בדיוק כל מטבח אחר, גם ה"אוכל היהודי", מושפע מהטעמים שסביבו. אם זה תבלינים, עשבי תיבול, או דווקא הירקות הנפוצים בשוק המקומי. אבל ה"אוכל היהודי" זכה להגדרה משל עצמו, בשל השפעת היהדות על המטבח. בשל איסור הבערת אש בשבת, למשל, התפתח סגנון בישול ממושך במהלך כל ליל השבת מבלי שהשבת תחלל חלילה. כך נולדו הצ'ולנט, החמין, הסכינה ועוד. לצידם התפתחו גם המאכלים שיכולים להיות מוטמנים עוד מערב שבת בתנור החמים, וכך זכו הפשטידות של העדות השנות לשדרוג כמו שיטת ההכנה של היאפצ'ק וה"אובר-נייט", המזוהים עם שבת קודש. גורמים נוספים שהשפיעו על אופיו וייחודו של המטבח היהודי הם דיני הכשרות, חגי ומועדי ישראל.

לצידם התפתחו גם מאכלי העדות השונות: הגעפליטע פיש האשכנזי שהחל את דרכו כקציצת דג עבור הנוהגים לאכול דג בכל סעודה בשבת ונמנעים מחימום שלו לכל ארוחה מחדש, או החריימה המזרחי שזכה לאינספור ורסיות של הכנה. בנוסף כולל המטבח היהודי מאכלים כמו מקלובה, מוסקה, כבד הקצוץ, קובה, ג'חנון, טבחה ושאר מאכלי עדות, לצד ממולאים בכרוב, פלפל או כל ירק אחר, וכמובן הרבה אורז וקוסקוס מפנק עם תוספות.

כשכל מטבחי העולם היהודי הגיעו מכל תפוצות תבל לארץ ישראל, התפתחה כאן קולינריה יהודית עשירה ומיוחדת בטעמים. המטבח האשכנזי המסורתי זכה בנגיעות תיבול ומוטיבים מזרחים עדינים עדינות, ואילו המטבח המזרחי החריף מותן מעט עבור בלוטות טעם אשכנזיות שהחלו ליהנות גם ממוטיבים מזרחיים. כך זכה הצ'ולנט לתוספת של ביצים, הגעפילטע פיש זכה למוטיבים מוכרים מהחריימה וסלט החומוס הפך להיות חלק בלתי נפרד משולחן השבת עם האוכל המסורתי.

 

טשולנט של מלכים (חמין)

 

בשנים האחרונות ראינו תופעה מעניינת: ככל שהמטבח הים-תיכוני הפך נפוץ יותר ויותר בישראל, שקרנו של האוכל היהודי המסורתי הפך לנחשק יותר. סיבה נוספת ומרכזית לא פחות היא תרבות בילוי 'ליל שישי' שהתרחבה לכל ימות השבוע, ורבים נהנים מארוחה טובה של אוכל יהודי כבילוי סטנדרטי במסעדה או במעדניה של אוכל יהודי.

ובכל מקרה עדיין יש רבים מאוד שמחפשים את אוכל יהודי בדיוק כמו סבתא, ולכן הם מעדיפים אוכל יהודי מוכן במעדניות או כזה שיכול להגיע לעיתים עד אליהם במשלוחים. חלק מאותם חובבי אוכל יהודי מוכנים להכין זאת בביתם ומחפשים לא מעט מתכונים של אוכל יהודי, אבל דבר אחד אני יודע: לאוכל יהודי אין מתכונים. המתכון היחיד שיש לאוכל יהודי הוא לב טוב, רצון להמשיך במסורת ולהכין את האוכל הכי טעים שיש. ולגולדיס יש את זה בענק!